Kategorie
Warsztaty szkoleniowe (wariant) dla dzieci i młodzieży w zakresie profilaktyki zachowań ryzykownych oraz promowania stylu życia wolnego od uzależnień: alkoholu, tytoniu i innych środków uzależniających
do przeprowadzenia działania rozwojowego – szkolenia z elementami praktycznych ćwiczeń
Profilaktyka zaliczana jest do procesów psychokorekcyjnych, leczniczych, ukierunkowanych na eliminowanie lub na zmniejszenie poziomu niewłaściwego, antyzdrowotnego zachowaniu dzieci i młodzieży.
W obszarze oddziaływań pozostają dzieci pochodzące z różnych środowisk, będące w normie intelektualnej, żyjące w warunkach przeciętnego statusu materialnego czy też takie które wychowują się w niekorzystnych warunkach i ujawniają zaburzeniami zachowania, nadpobudliwość, agresję, zahamowania, problemy szkolne wynikające z deficytów rozwojowych bądź z zaniedbania środowiska. Bardzo często u podłoża zaburzeń zachowania leżą czynniki środowiskowe. Wiele dzieci pochodzi z rodzin dysfunkcyjnych, gdzie zaburzona jest komunikacja pomiędzy poszczególnymi członkami rodziny lub w rodzinach występuje problem uzależnienia, przestępczości czy niewydolności wychowawczej rodziców. Często dochodzi jeszcze problem bezrobocia i trudności materialnych.
Zadaniem profilaktyki jest wspomaganie dzieci i młodzieży w rozwoju i pojmowaniu rzeczywistości poprzez realizację celów rozwojowych, edukacyjnych i terapeutycznych.
Cele rozwojowe wiążą się ściśle z wiekiem uczestników zajęć i powinny uwzględniać zaspokajanie ich podstawowych potrzeb, rozwijanie indywidualnych zainteresowań oraz podejmować ważne dla określonej grupy wiekowej zagadnienia.
Cele edukacyjne wspomagają proces nabywania wiedzy o sobie samym i o innych ludziach oraz proces rozumienia świata społecznego.
Cele terapeutyczne mają sprzyjać odreagowaniu napięć emocjonalnych oraz dostarczyć doświadczeń korekcyjnych, przeciwstawnych do treści doświadczeń urazowych.
Rolą sponsora i wykonawcy jest wytworzenie atmosfery akceptacji, życzliwości, ciepła oraz życzliwej konsekwencji i stanowczości, kiedy w grupie pojawiają się zachowania destrukcyjne. Wykonawca – trener modeluje swoim zachowaniem zachowanie członków grupy, pomaga dzieciom w zdobywaniu doświadczeń korekcyjnych i edukacyjnych.
Założenia organizacji szkolenia:
Szkolenie skierowane jest do dzieci i młodzieży pochodzących z rodzin dysfunkcyjnych, gdzie zaburzona jest komunikacja pomiędzy poszczególnymi członkami rodziny lub w rodzinach występuje problem uzależnienia, przestępczości czy niewydolności wychowawczej rodziców
Adresaci
Dzieci i młodzież biorące udział w warsztatach. Uczestnicy pochodzą z różnych środowisk społecznych często dysfunkcyjnych lub marginalizowanych. Specyficzne problemy i potrzeby uczestników to m.in.:
- silna potrzeba kontaktów rówieśniczych
- silna potrzeba akceptacji
- niższy lub przeciętny status materialny
- problemy natury uzależnieniowej ze strony rodziców, osób z bliskiego otoczenia
- otoczenie z cechami współuzależnienia, czy DDA (Dorosłe Dzieci Alkoholików)
- brak wzorców osobowych w życiu dorastającego człowieka
- uboga lub niewystarczająca stymulacja ze strony środowiska wychowawczego
- tendencja młodych ludzi do podejmowania zachowań ryzykownych dla zdrowia
- wpływ negatywnych przekazów medialnych itp.
- brak umiejętności dialogu
- brak umiejętności efektywnego spędzania czasu wolnego
- syndrom „wyuczonej bezradności”
- brak perspektyw życiowych
- brak umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, stresowych
- naśladowanie negatywnych zachowań opiekunów i/lub kolegów/koleżanek
- kontakt ze środkami uzależniającymi
Formuła szkolenia – zajęcia w postaci wykładu i warsztatów koncentrować będą się na aspektach miękkich w obszarze uzależnień dzieci i młodzieży, relacji oraz wzajemnych oczekiwań. Istotnym elementem szkolenia będzie sformułowanie wartości i prezentowych postaw, określenia wzorców myślenia i działania a także budowa relacji i komunikacji z uwzględnieniem środowiska w jakim funkcjonują oraz grup interesariuszy z którymi wchodzą w relacje. Zapoznanie z aktami prawnymi, dokumentami, programami zobowiązującymi do prowadzenia prewencji w tym zakresie
Miejsce – do ustalenia z Zamawiającym
Czas szkolenia – zgodnie z wytycznymi godziny zegarowe, podzielone na godziny dydaktyczne – moduły oraz przerwy wg przygotowanej przed szkoleniem agendy
Cel strategiczny warsztatów:
Celem warsztatów jest ograniczenie podejmowania zachowań ryzykownych przez dzieci i młodzież poprzez taki wpływ na dziecko i młodego człowieka, aby radziło sobie lepiej, w nawiązywaniu relacji interpersonalnych, rozwiązywaniu problemów, aby lepiej rozumiało siebie, umiało współżyć i współdziałać z innymi, aby także umiało znaleźć oparcie w sobie, w sytuacjach kryzysowych oraz aby lepiej rozumiało zagrożenia związane z używaniem alkoholu, substancji psychoaktywnych, nikotyny
Cele operacyjne warsztatu:
- poznanie własnych cech i wartości
- rozwijanie umiejętności opartych na zrozumieniu i zaufaniu, budowanie relacji między rówieśnikami i dorosłymi
- budowanie procesu grupowego
- zapobieganie uzależnieniom i zachowaniom niepożądanym
- doskonalenie umiejętności motywowania do zdobywania wiedzy i zachęcania do współpracy
w działaniu, zdefiniowanie swoich talentów, świadome określenie predyspozycji do wyboru zawodu - rozumienie różnic funkcjonowania środowisk pozytywnych i negatywnych
- rozumienie, że zachęty i inspiracje szkoły, ośrodków kulturalno – wychowawczych i ludzi tam pracujących wyzwalają motywację wewnętrzną u uczestnika warsztatów i inicjują proces efektywnej ścieżki rozwoju
Korzyści:
Uczestnicy warsztatów odpowiednio do swojego poziomu wiekowego, intelektualnego oraz do posiadanych doświadczeń i wiedzy ogólnej będą mieli okazję:
- uzyskać wsparcie w sytuacjach trudnych
- uczestniczyć w alternatywnych formach szkoleniowych – ćwiczenia bez alkoholu, narkotyków oraz innych środków uzależniających
- konstruktywnie wyrażać swoje zdanie i opinie
- odkryć własne zainteresowania, talenty, ewentualną drogę życiową
- nawiązać nowe relacje interpersonalne
- poznać efektywne sposoby komunikacji, rozwiązywania sporów i konfliktów
- tworzyć zasady, zgodne z obowiązującym prawem
- rozpoznawać, nazywać i wyrażać konstruktywnie swoje uczucia
- zrozumieć własne zachowanie i postępowanie
- poszerzyć wiedzę o szkodliwości alkoholu, nikotyny, środków psychoaktywnych dla zdrowia
- poszerzyć wiedzę o konsekwencjach uzależnień
- nabyć umiejętność odmawiania: „nie biorę”, „nie piję”, „nie palę”
Ponadto ważnym elementem oczekiwanej pracy profilaktycznej będzie tworzenie atmosfery dającej
dzieciom i młodzieży poczucie zaufania, bezpieczeństwa, ciepła i radości. Będą mieli okazję oderwać się od codziennych problemów, poznać nowe miejsca i możliwość funkcjonowania bez używek
Proponowany czas trwania zajęć dydaktycznych:
- wariant I (minimalny) – 8 godzin zegarowych, podzielone na godziny dydaktyczne z przerwami
- wariant II (optymalny) – 16 godzin zegarowych, podzielone na godziny dydaktyczne z przerwami
- wariant III (najbardziej efektywny) 24 godzin zegarowych, podzielone na godziny dydaktyczne
z przerwami, podczas którego będzie możliwość przeprowadzenia indywidualnych zadań przez uczestników wraz z udzieleniem informacji zwrotnej przez trenera, wykonanie „zadania domowego” ustalonego wspólnie z trenerem i uczestnikiem w celu zastosowania nabytych kompetencji
i umiejętności w życiu, co ma prowadzić do trwałych zmian w zachowaniach (dążenie do zachowań pozytywnych). W tym wariancie trzeci dzień szkolenia odbywa się po 2 -3 tygodniach – Uczestnik przedstawia zakres wdrożonej zmiany, trener dokonuje oceny oraz wskazuje ewentualne obszary do poprawy
Program szkolenia – warsztatu:
- Dbanie o zdrowie psychiczne i fizyczne:
- poznawanie i zachowanie zasad zdrowego stylu życia
- poznanie alternatywnych formach spędzania wolnego czasu
- rozwijanie świadomości własnego ciała i poznanie roli równowagi psychofizycznej
- zachęcanie do świadomego wyboru ról życiowych
- odkrywanie zainteresowań własnych
- Nawiązywanie relacji interpersonalnych i rozwiązywanie konfliktów:
- efektywna komunikacja – świadomość, samoświadomość
- autoprezentacja
- trening umiejętności społecznych – rozwiązywanie konfliktów, asertywna odmowa
- tworzenie, rozumienie i przestrzeganie reguł oraz zasad pracy i życia w grupie
- Budowanie procesu grupowego
- wymiana informacji, doświadczeń, bodźców
- świadomość wsparcia ze strony innych, życzliwość, pomoc, zrozumienie,
- jesteśmy „w zgodzie ze sobą”
- mówimy o sobie, o swoich problemach komunikatem „ja”
- nie oceniamy
- nie krytykujemy
- nie ośmieszamy
- nie poprawiamy wypowiedzi innych
- nie osądzamy
- słuchamy innych z uwagą i szacunkiem
- szanujemy czas innych
- opieramy się na faktach – nie na opiniach
- Zapobieganie uzależnieniom i zachowaniom niepożądanym:
- zwiększenie wiedzy o konsekwencjach uzależnień
- zwiększenie wiedzy o konsekwencjach stosowania przemocy i innych niepożądanych zachowań
- kształtowanie umiejętności zabawy, wypoczynku bez stosowania środków uzależniających
- tworzenie mody na życie bez papierosów, alkoholu, narkotyków i innych substancji psychoaktywnych
- Definiowanie swoich talentów, świadome określenie predyspozycji do wyboru zawodu, wyrobienia poczucia odpowiedzialności za swoją przyszłość
- Rozwijanie zainteresowań i talentów dzieci i młodzieży
W zależności od wyboru wariantu przez Zamawiającego program warsztatów będzie odpowiednio dostosowany
Uwagi dotyczące realizacji warsztatów
- w celu osiągnięcia wysokiej efektywności realizowanego zadania dla dzieci i młodzieży istotnym elementem jest objęcie warsztatami o tematyce wpływu uzależnień na podopiecznych – rodziców, dorosłe rodzeństwo, dorosłych członków rodzin
- wszystkie osoby pracujące z dziećmi i młodzieżą m.in.: nauczyciele, pracownicy jednostek kulturalno – oświatowych, wychowawcy, personel medyczny, pracownicy kuchni są zobowiązani do respektowania i realizowania założeń programu profilaktycznego, winni oni uczestniczy w szkoleniu – warsztatach
w tematyce tworzenia klimatu środowiska w którym funkcjonują dzieci i młodzież z problemami uzależnień
Stosowane narzędzia:
- mini wykład, prezentacja Power Point, korzystanie z flipchartu
- praca w parach i podgrupach,
- praca indywidualna
- case study, dyskusja
- gry i zabawy szkoleniowe (w tym ewentualnie terenowe)
- odgrywanie ról
- praca z rekwizytem
- energizery i tranqilizery – elementy zarządzania energią grupy
- zadanie domowe
- informacja zwrotna, jako narzędzie pracy trenera
Styl uczenia
cykl Kolba, czyli opieranie się w pracy warsztatowej, na cyklu uczenia się przez doświadczenie, zawierającego następujące elementy – Doświadczenie – Refleksję – Teorię i Pragmatykę
Materiały szkoleniowe
Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe, które są niezbędnym elementem do powtórzenia treści szkoleniowych jak i do samokształcenia po szkoleniu. W skład materiałów które otrzymają uczestnicy wchodzą:
Skrypt – zbiór treści z omawianych tematów, który stanowić będzie kompendium wiedzy z zakresu budowania relacji i komunikacji
Notatnik i długopis – odpowiednio przygotowane kartki papieru, która swoją ideą będą nawiązywać do tematu szkolenia. Notatnik pozwoli kompletować treści szkoleniowe istotne dla danego uczestnika
Pomoce naukowe
- Wykonawca dysponuje materiałami biurowymi oraz pomocami naukowymi, które będą wykorzystane podczas zajęć
- scenariusz warsztatów jako narzędzie trenera
Ewaluacja
zastosowane metody ewaluacyjne:
- obserwacja uczestników warsztatów
- rozmowy indywidualne
- rozmowy w grupie
- analiza wykonanych zadań domowych
- opinie i spostrzeżenia trenerów
Wykonawca sporządzi raport poszkoleniowy w wymiarze ilościowym i jakościowym. Raport poszkoleniowy wraz z rekomendacją będzie przekazany do Zleceniodawcy w terminie do 14 dni roboczych od zakończenia szkolenia.
Dokumentacja
W celu prawidłowej realizacji zlecenia zostaną wygenerowane następujące dokumenty:
- opisana faktura VAT – z terminem płatności 14 dni od daty otrzymania przez Zleceniodawcę
- listę obecności uczestników szkolenia
- zaświadczenia uczestnictwa w szkoleniu – wydane uczestnikom na zakończenie szkolenia,
- raport poszkoleniowy
Zamawiający/Wykonawca zabezpiecza środowisko pracy wg ustaleń
- sala szkoleniowa,
- catering,